Beaucaire - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Rob en Margriet - WaarBenJij.nu Beaucaire - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Rob en Margriet - WaarBenJij.nu

Beaucaire

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rob en Margriet

17 Juni 2007 | Frankrijk, Avignon

Donderdag, 14 juni 2007

dag 31

In deze mooie stad hebben we wat meer tijd nodig om rond te kijken, dus blijven we een extra nachtje.
Kunnen we even op het gemak een museumpje pikken en het wereldberoemde Palais des Papes bekijken. Dat laatste valt, zoals veel kastelen, een beetje tegen. 19 euro lichter en behalve veel kale ruimten is er niet veel te zien. Wel geweldige historische verhalen, maar daar hoef je niet voor naar een museum. 's Middags lunchen we chic op het pachtige Place de l'Horloge. Lekker op terrasje zitten en de mensen bekijken. Prachtige oude mensen met een hele historie in het gezicht en een stok in de hand; fiere donkere meiden die weten dat ze er heel goed uitzien; goed verzorgde flirtende jongemannen, alles is aanwezig in de gezellige straatjes en pleinen. Natuurlijk worden de Hallen bezocht. Net als in Parijs is dit een overdekte markt met kramen, die aan een etalagewedstrijd lijken mee te doen. Schitterend uitgestalde groenten in alle kleuren, keurig vlees en geurige worsten in alle maten, het gebak probeert je te verleiden, kruidenstalletjes met tropische geuren en de vis lacht je toe. Fini lacht niet terug, das nou jammer. Kortom een tempel der geneugten. Alleen hier al kun je, zonder je te vervelen, een uur rondwandelen en watertanden.
's Avonds mogen we genieten van een glaasje op het Ibizadek. Een jongen met gitaar en een lief meisje, die samen, vlak naast de boot , voor een romantische ondertoon zorgen.

Vrijdag, 15 juni 2007

dag 32

Het is vanmorgen slecht weer en we besluiten nog maar een dagje te blijven. Rond 11 uur klaart het wat op en we besluiten alsnog te vertrekken, richting St. Gilles. Met de stroom in de rug schiet het varen goed op. Hetr schutten daarentegen is weer een ramp. Ik heb inmiddels wel de formule voor de Franse tijdrekening. Zegt men 20 minuten betekent dat een uur. Zegt men 5 minuten , dan reken maar een kwartier. 3 keer zo lang dus. Dit is uit empirisch onderzoek gebleken en is in de praktijk een uitstekende richtlijn. Onze Schotten haken onderweg af en blijven even achter St. Gilles liggen. Wij willen doorvaren naar Beaucaire. Dat kan, waree het niet dat wij 5 voor zeven aan de laatste sluis arriveren en deze dus voor onze neus op dubbel rood springt. Dat wordt dus lekker overnachten in het wild. We eten dus maar pasta met gehaktballetjes in tomatensaus. Smaakt goed. Daarbij gaat mijn laatste Hoegaarden door de keel en moet ik overstappen naar een ander merk, dat ijskoud op mij ligt te wachten. Overigens hebben we ook vreselijke pech. Ik heb in twee dagen al drie keer mijn achterband moeten plakken. Das tog wa, veur 'ne mens.
's Avonds bij het afzakkertje met Franse kaas zijn we toegezongen door een groot kikkerkoor. Was wel gezellig en heel rustgevend voor het slapengaan. Slapen hebben echter pas gedaan nadat wij zeker 20 vliegen in de slaapkamer om het leven hebben gebracht.

Zaterdag, 16 juni 2007

dag 33

Met de schutting van 7 uur meegevaren en op het dooie akkertje naar Beaucaire gevaren, de thuishaven van Herman E. Grote haven is dat daar. Zij hanteren ook grote prijzen ( 20 euro per nacht) en het ziet er een beetje ongeorganiseerd Frans uit, maar dat is een pleonasme. Er is overigens wel een snelle internetverbinding in het havenkantoor. Overigens hebben ze geen jaarplaats meer voor me, dus ik kan hier niet blijven liggen. Beaucaire blijkt ook een verdomd aardig stadje te zijn met alle soorten voorzieningen en winkels. We maken een lekkere wandeling en bekijken een vogelshow. Voor de viesdenkers: een roofvogelshow met arenden, gieren, buizerds en valken en nog wat andere tropische roofvogeltjes. Leuk om te zien en heel indrukwekkend om zulke joekels van vogels van zeer dichtbij te zien. Een van die beesten met een spanwijdte van 1.50 m vond het wel leuk om eventjes bij Fini op de hoed te landen. Fini vond het ook wel leuk, maar met de ogen dicht en de kop tussen de schouders, niet bewegend en verder heel stil. Vanavond gaan we lekker stappen. We gaan naar een Rumba-festival op de place de la Republique. Das dus effe boffe.

Zondag, 17 juni 2007

dag 34

Gisteren was het erg gezellig op het pleintje. De live-muziek had overigens weinig met rumba te maken. Het eerste deel van het concert werd verzorgd door een stikgoede congolese groep Zoa met een geweldige performance. Het tweede deel bestond uit een kennelijk zeer bekende franse reggae-groep met de naam Pierpoljak. De leadzanger imiteerde in zijn doen en laten Robby Williams. Er liepen diverse meiden rond in een t-shirt met dezelfde naam. Overigens ging het merendeel van de dames bij de muziek totaal uit hun dak, danwel stonden ze aan hun gelaatsuitdrukking te zien, behoorlijk gek te worden van de zanger. Her en der hing er, ondanks de aanwezigheid van tientallen agenten, een ietwat weeïg geurtje. Maar het sfeertje was geweldig.
Vanmorgen lekker lang uitgeslapen en traditiegetrouw het zondagsmorgens-ontbijt met spek en ei opgesmikkeld. Langzaam aan op gang komende in de warme middag, dan toch maar even een uitstapje op de fiets naar Tarascon. Ook een leuk plaatsje met een sobere, maar prachtige kathedraal, mooi kasteel en leuke oude straatjes met arcaden. 't Ziet er allemaal heel fotogeniek uit. Na het gebruikelijke terrasje eten we vanavond lekker 4 gangen thuis.

• 18 Juni 2007 - 09:47

The Maltese Son:

Zo te lezen hebben jullie het net zo min naar jullie zin als ik. :-) Geniet er maar niet van, dat doe ik ook niet. :-)

Ciao from hot Malta (weersvoorspelling voor komende donderdag: 37C)

Armand

• 18 Juni 2007 - 15:14

Henk.v.d.Biggelaar:

Hallo mensen ik heb voor de eertste keer julie verslagen gelezen, harstikke goed blijf zo doorgaan en heel veel plezier. groetjes. henk.

• 18 Juni 2007 - 18:25

Dr Beurkes:

Als je een fietswinkel vind koop dan een srip voor in de binneband en je hebt helemaal geen pech meer.Als ik het zo lees waande je je even in Woodstock met mooie meiden en de geur van potpourrie zullen we maar zeggen.Be happy pa en Fini

• 18 Juni 2007 - 19:41

José En Jan:

Zo te lezen, vaart alles volgens plan en lijkt het ons dat jullie geen boottocht maken, maar een luxe cruisevaart van enkele maanden met iedere avond een andere gala voorstelling. Geniet er maar van. Nu Armand ook al op "vakantie" is en het hier zeer groeizaam weer is (veel regen en zon) groeit in het buitenverblijf van jullie het gras enorm. Met een handschaar ben je bijna een dag bezig om het gras te millimeteren. Als jullie een leuke geit tegen komen, stuur ze dan naar Maastricht, dan kan ik ze in de tuin zetten.

• 19 Juni 2007 - 11:59

Audrey:

Klinkt hartstikke leuk wat jullie allemaal meemaken daar in het mooie Frankrijk. Geniet er maar van!

Groetjes, Audrey

• 19 Juni 2007 - 18:15

Will-tiny Smeets:

hallo finy-rob het gaat naar ik hoop goed met jullie,groetjes van tiny -will
    en veel plezier gewenst,tot ziens