Yes,,,,we zitten in Avignon - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Rob en Margriet - WaarBenJij.nu Yes,,,,we zitten in Avignon - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Rob en Margriet - WaarBenJij.nu

Yes,,,,we zitten in Avignon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rob en Margriet

14 Juni 2007 | Frankrijk, Avignon

Woensdag, 6 juni 2007

dag 23

Vanmorgen ILLYA uit zijn bed gebeld , want deze knappe jongeman wordt vandaag 40 jaar jong.
Daarna even de stad in naar het Office de Tourisme om te internetten, want dat kan daar. Tja, dat kan ook wel maar er is geen USB aansluiting zodat ik mijn verhaal van enkele kantjes en de foto's niet vanaf mijn stick kan kopiëren naar de Koboldpagina. Het is toch wat met Internet in Frankrijk. Al 3 keer eerder ging het mis bij zogenaamde internet-accespoints. We gaan dus maar op weg. Richting St. Jean de Losne, waar we een tussenstop houden voor een bezoek aan een goed gesorteerde winkel in bootartikelen. Bovendien weet ik dat de eigenaar Engels praat, zodat de conversatie voor mij nog altijd wat makkelijker verloopt. Ik zoek namelijk een nieuwe converter i.v.m. De compressorkoelkast. Ik heb er al 2 aangeschaft, maar die doen het geen van beiden. Ik vermoed dat de converters de startstroom niet kunnen leveren voor de motor. Ik leg het probleem voor aan the Englishman. Hij herkent het probleem meteen, gaat op zoek in catalogi en komt met een oplossing voor bijna 700 euro, maar het apparaat moet besteld worden dus heb ik nog niks. Het probleem ligt overigens in de sinusspanning, die normale goedkope converters afleveren.
Dus na de boodschappen in de naastgelegen supermarkt gaan we op weg en eten omdat het zo warm is maar een liter koffie-ijs met chocoladestukjes als lunch. De Saone wordt steeds breder. Het laatste stuk tot Seurre is een langerekt kanaal van 2 uur varen. Het verveelt nogal en we zijn blij als we rond half drie in Seurre arriveren. Er is een uitstekend geoutilleerde afmeermogelijkheid. Wasmachines, douches, stroom op moderne steigers, alles is er. Alleen is het nog een maand wachten op Internet in de haven. De baas was deze middag alles hiervoor gaan regelen. De havenmeester verklapte ons, dat we in een plaatselijk café gratis konden internetten. Het lijkt een beetje onlogisch, maar jawel hoor. Onder het genot van enkele potten schuim gebruiken we een Pc met supersnelle gratis internet-verbinding met USB aansluiting en de Koboldpagina is na veertien dagen eindelijk weer eens bijgewerkt. Frankrijk blijft verrassen. Rond 9 uur nog een stadswandeling gemaakt. Maar de pest was uitgebroken geloof ik, want alle kroegen waren dicht, geen mens of hond op straat, totaal uitgestorven. Dus maar een slaapmutsje aan boord gepakt op het Ibiza-dek.

Donderdag, 7 juni 2007

dag 24

Vandaag zijn de vanzellevers vroeg wakker. Het ziet er grijs uit buiten. Na de thee en koffie gaat het richting Verdun sur le Doubs, maar hier arriveren we weer te vroeg. Dus varen we nog even door. We hoeven vandaag maar weer een keer te schutten. Wel weer met reddingsvest aan. Dat is verplicht op de Saone en de Rhone. En er wordt op gecontroleerd. Langzaam klaart de lucht op en wordt het ook warmer. We varen door tot Chalons sur Saone, waar we rond half drie uur arriveren. Ook hier treffen we weer een prima haven met alles er op en er aan. Zelfs een werkplaats is er. Goed gesorteerde bootmaterialenhandel op loopafstand. Supermarkten in de buurt. Kortom, alles heel comfortabel. En we heben lekker genoeg tijd om het leuke stadje rustig te verkennen. Gezellige oude straatjes met veel kwaliteitswinkeltjes, mooie kathedraal, leuke musea. Je ziet er geen Kruidvat, Blokker, Xenos en dat soort ramsjzaken, maar goede ambachtelijke winkels en veel boutiques. Veel leuke pleintjes met gezellige terrassen. Kortom heel aardig stadje.
Moe van het slenteren en fris gedouched genieten we op het Ibizadek nog lang van een warme zomeravond.

Vrijdag, 8 juni 2007

dag 25

Vanmorgen weer vertrokken met stevig bewolkte lucht. Rond 12 uur breekt het zonnetje lichtjes door en loopt de temperatuur op tot 28 graden. We hoeven vandaag maar een keer te schutten en dan kunnen we weer 45 kilometer doorvaren. Overigens is tijdens het schutten het dragen van een reddingsvest verplicht op de Saone. In de literatuur staat weliswaar dat deze verplichting geldt op de Rhone, maar nu dus evengoed op de Beneden-Saone. Verder is het varen dus een makkie. Heel breed water, te vergelijken met de Maas in West-Brabant. En de Kobold stuurt erg lekker op deze grote brede stukken. Een keer het roer goed instellen en hij loopt minutenlang vanzelf op koers. Daarbij hebben we weer een lekker stroompje mee, dus het schiet goed op. Tournus passeren we voor 12 uur. Met plezier zie ik nog een bekend hotelletje op de linkeroever. Ik heb daar jaren geleden eens ontzettend goed gegeten. Het hotel verkocht geen sigaretten, maar een van de kelners ging met de auto speciaal voor mij 3 kilometer terug in het plaatsje zelf om voor mij sigaretten te halen. Ik heb toen na het eten rijkelijk sigaren uitgedeeld en het werd nog heel laat en gezellig. Ik kon blijven slapen, maar er was maar een kamer vrij. Daar stonden dan 2 twee-persoonsbedden in. Het behang krulde onder de wasbak vandaan, maar het was heel leuk en geslapen heb ik toch. Leuke herinnering tijdens het voorbijvaren. Als lunch mag ik mijn eigen vis bakken. Ik had nog wat sliptongetjes over van gisteren, en die smaken gebakken in knoflookboter uitstekend bij een homp brood. We gaan door tot Macon en kiezen voor een jachthaven even voor de stad zelf. De haven is netjes, stroom wordt apart berekend, douches zijn weer inclusief, je kunt er aan de pomp tanken, restaurant op 200 meter, maar je moet wel met de fiets naar de stad. Macon zelf valt na Chalons gisteren een beetje tegen. Fini kookt vandaag, maar ik moet zelf mijn slakken klaarmaken. Tja.... je moet er wat voor over hebben.
Overigens zijn we de duizend kilometergrens gepasseerd. Dat wordt dus gevierd.

Zaterdag, 9 juni 2007

dag 26

Weer is het bewolkt als we 's morgens rond half tien wegvaren. Maar de lucht trekt snel open. Het blijft een beetje heiïg, dus wordt het zeer drukkend warm. Rond half een naderen we Villefranche sur Saone. Het is al 28 graden. We meren af aan een prima steiger met water en stroom, maar het blijkt nog bijna een uur wandelen naar het centrum van de stad. Dus keren we na een half uur lopen in de verzengende hitte om en varen verder door tot Trevoux. Daar treffen we bij een camping ook weer een keurig steigertje met alles erop en eraan. Trevoux is een parel van een dorpje, tegen een helling aangeplakt en met een geweldig leuke oude kern. We bezoeken, na een steile klim, nog Middeleeuwse feesten bij een kasteelruïne, compleet met vechtende ridders, jonkvrouwen, ambachtslieden, varken aan het spit etc. Heel gezellig. Weer een lekker dagje.

Zondag, 10 juni 2007

dag 27

We vertrekken uit Trevoux met een lekker zonnetje. Het is een beetje mistig env dat blijft het ook de hele dag. Maar warm is het wel. Boven de 28 graden. We varen vandaag door Lyon. Er is dus veel te zien. In Lyon gaan we de Rhone op en krijgen een beetje meer stroom mee. Echte vaart krijgen we echter niet. Het schiet niet echt hard op. Het is een zeer schilderachtig traject, waar we varen. Veel wijngaarden op de hellingen langs de oever. Kasteeltjes, ruines, torentjes, zeer mooi. We varen Vienne voorbij, omdat er geen voorzieningen zijn voor de pleziervaart. We gaan tot Les Roches de Condrieu. Daar zijn wel voorzieningen in een grote haven. Rond half vier meren we aan. De plaats zelf stelt 2 keer niks voor. Niks te bekijken, geen aardige kerk, niks. De haven is overdag wat onrustig, vanwege zondagse snel-vaarders en waterscooters.
Lekker lui liggen lezen, sudoku oplossen, stukje schrijven. 's Avonds is het lekker rustig. Als extra attractie krijgen we prachtig weerlicht boven de bergen. Geweldige lichten zonder donderslagen. Kijk, dat is nou weer aardig. Gewoon vakantie.

Voor de statistici: we hebben 1200 kilomer afgelegd in 200 vaaruren met 338 sluizen.

Maandag, 11 juni 2007

dag 28

's Morgens vertrokken met 28 graden , tegen half elf weer eens gevaren de complete regenkleding. Stortregen bij de vleet. Na de middag klaart het wel weer een beetje op, maar toch geen zomerse lucht.
En nou net als we de beroemde wijngaarden passeren van Tain l'Hermitage , Touron en de Ardeche. In ieder geval een mooi stuk om de varen. We besluiten door te varen tot voorbij Valence. Daar is een jachthaven met alles erop en eraan. Ook aan de prijs. 21 eurootjes voor een nachtje is toch niet niks. 2 amp. Stroom is gratis voor meer moet je extra betalen. Als je hier een half jaar zou liggen, was je een vermogen kwijt. Bovendien is de stad een kwartier fietsen. Maar wel de moeite waard. Heel gezellig. Kwaliteitswinkels en veel pleintjes met terrassen. Prachtige vergezichten over het Rhonedal zijn inbegrepen. Een internetcafe is er ook (vlak bij het busstation naast het treinstation). Van Engelse buren horen we, dat er een paar kilometer terug een heel mooi aanlegplaatsje was bij la Roche de Glun. Gratis en voor niks met elke avond om 9 uur 2 bevers.
Dat is toch ook leuk. De Engelsen hebben hun huis verkocht en leven al meer dan een jaar op een boot van 9.20m bij 4.25. Zij zijn op weg naar Griekenland en Turkeije en willen daar een paar jaar over doen.
Dat is nog eens wat anders dan 5 tot 6 maanden vakantie.
's Avonds wordt vlak voor de haven ter ere van onza aankomst een grote brug over de Rhone van beneden uit verlicht. Magnefiek gezicht vanaf het Ibiza-dek

Dinsdag, 12 juni 2007

dag 29

Vandaag met een lekker vaartje van soms wel 18 km per uur over de Rhone naar Viviers gevaren. En als we niet zo lang over het schutten deden, waren we nog sneller. Want schutten gaat hier echt op zijn Frans. Volgens voorschrift een kwartier voor aankomst aangemeld bij de sluis, maar niks mocht baten. Reken maar een uur per sluis op de Rhone. Viviers is overigens een heel pitoresk dorpje. Ik snap niet waarom het hier niet stikt van de kunstenaars. Terwijl in de zeer oude centrum elk hoekje een verrassing voor je heeft. Schittend fotografisch materiaal. Nette aanlegplaats met steigers, water, stroom en douches.
Nog even met de Engelse buurman gekletst. Dat blijkt overigens een origenele Schot te zijn, die officieel tot een clan behoort, dus gerechtigd is om een kilt te dragen. Die heeft hij dan ook bij zich voor bijzondere gelegenheden. Om het helemaal echt te maken speelt hij ook nog doedelzak. Geweldige vent, met een enorme dosis humor.

Woensdag, 13 juni 2007

dag 30

Om 8 uur al vertrokken voor een lange trip langs mooie waterkanten. De kanalenstukken vallen wat tegen en zijn wat eentonig. De Rhone zelf is hier zeer breed. Prachtige vergezichten, Het Château-neuf du Pape ligt in de verte naast de Mont Ventoux, geweldig gezicht. Het varen zelf gaat met flinke stroom mee heel hard. Soms 17 tot 18 kilometer per uur. Deze tijdwinst wordt echter grof weggewerkt door de sluizen. Reken hiervoor maar rustig een uur per stuk, want haast hebben de sluismeesters niet en toevallig staat het water natuurlijk altijd aan de verkeerde kant. Zonder marifoon is het hier een stuk lastiger. Een kwartier van de voren aanmelden is bijna verplicht. Onderweg worden we door de Schot getrakteerd op een doedelzak-concert op de Rhone. Een prachtig klagend geluid, dat op dit zeer brede water nog een extra dimensie krijgt. En omdat we de gisteravond gelachen hebben om Amazing Grace, speelt hij dit nummer als extra toegift. Heel bijzonder en indrukwekkend schouwspel. Rond vijf uur naderen we dan toch Avignon en meteen de laatste 4 kilometer stroomopwaarts. Nou, dan krijg je meteen een voorproefje voor de terugreis. Met een vaartje van 1,5 kilometer per uur schiet het niet echt op. Maar eind goed al goed. We liggen in een geweldige mooie stad, zo niet de mooiste van Europa. Prachtige paleizen, pleinen, lanen, cultuur, alles is aanwezig en daar gaan we eens even lekker van genieten.

• 14 Juni 2007 - 19:14

Chris:

Alles gaat oke hier en we hebben ook alleen maar donder en warm weer.Ik zou zeggen vaar de schot achterna ,eet ze en denk aan de buik,dikke kuzzzzz

• 15 Juni 2007 - 07:53

Petro Clermonts:

Beste Rob en Fini
    Ik lees iedere week aandachtig wat jullie schrijven ik vind het heel erg leuk ook de streek waar jullie zitten . ik print het uit voor Trech. Hub je buurman is ook dinsdag 19 juni vertrokken de Kempen in en weet nog niet waar hij na toe gaat, wij vertrekken 28 of 29 juni via Antwerpen weer naar zeeland en gaan naar de Oosterschelde en Grevelingen en wij kijken wel waar we nog meer na toe gaan.

Gr Petro en Margo

• 15 Juni 2007 - 14:40

Illya "sonny Boy" M.:

De verhalen insprireren i.e.g. Heb ik in zeeland recentelijk al prachtfoto's gemaakt, verleiden jullie verhalen me tot een snelle reis zuidwaarts om al het moois daar ook eens vast te leggen. Hoe dan ook, goed om te horen dat jullie je vervelen, het allemaal niet leuk is, het eten nergens naar smaakt, de mensen vervelend zijn, de kobold het comfort en de vaareigenschappen van een baggerschuit heeft en jullie het liefste hier waren gebleven.....

Groetjes van de 4 from Klimmuh

• 15 Juni 2007 - 17:58

Koos Vaes:

met zeer veel plezier en interesse je prachtige beschrijvingen ( eindelijk ) gelezen, dank-je-wel rob
    minstens tien keer geprobeerd om je weblog te vinden, nu eindelijk gelukt, ik herken veel van je ervaringen

ik heb de hele reis van chalons s. Soane tot marseillan bij canal du midi met mijn dochter gevaren,

haar boot ligt nu in valence tot a.s. woendag 20 juni dan varen zij naar corre, waar ze 17 juli arriveren, dan drie weken rust en dan in enkele weken naar maastricht ( pietersplas )

hun boot heet TULIP en is een Linssen jacht van 13 meter, wellicht dat je hun nog ergens ziet

goede reis, geniet en weer wel thuis

koos

• 15 Juni 2007 - 18:03

Psm:

Kan weer reageren. Had modem stuk door blikseminslag. Het schiet toch aardig op zo te lezen. Hopelijk herkennen we jullie nog bij terugkomst. Van zon en water lekker bruin geworden? 30 dagen op water en nog geen zeebenen? Veel plezier en genot, hou jullie gezond. Tot volgende keer.
    PSM

• 15 Juni 2007 - 20:35

Conny En Jim Ridder:

Hallo Rob en Fini. Eindelijk de weblog gevonden. Hartstikke leuk jullie verhalen. Dit lijkt ons ook wel wat, alleen wij moeten nog wat jaartjes wachten, voordat we zolang weg kunnen varen. Geniet er maar van en kom weer gezond terug. Groetjes